Orientare in cariera. De ce?

Mesajul explicit al teoriilor pentru orientarea carierei este ca oamenii care conduc organizatii ar trebui sa ia in considerare diferentele atunci cand isi organizeaza resursele umane. Practicile manageriale care trateaza pe toata lumea la fel, ceea ce la o privire superficiala pare lucrul cel mai cinstit, inevitabil ajung sa ii trateze pe unii intr-un fel nesatisfacator si ii indeparteaza de la eficienta in munca. Aprecierea diferentelor in orientarea carierei este un mod foarte potrivit de a valorifica DIVERSITATEA.

Managerii de rang inalt care creeaza politicile si practicile de resurse umane fac uneori greseala sa presupuna ca toti angajatii rezonabili prefera in mare aceleasi lucruri ca ei insisi. Ca urmare, ei creeaza un sistem de recompense si promovari care intra in conflict cu orientarile de cariera ale altora. Cei ce-si gasesc satisfactia in aspectele tehnice sau functionale ale profesiei vor constata ca trebuie sa-si paraseasca posturile tehnice si sa accepte roluri manageriale daca vor sa aiba compensatii materiale mai mari, statut si influenta in companie.

Absenta unei rute non-manageriale, tehnice spre prestigiu si recompense mai mari ii pun pe acesti oameni in dilema. Daca aleg sa ramana la munca tehnica pe care o iubesc, vor avea sentimentul inechitatii si isi pot diminua eforturile sau pot cauta alta firma care sa ii trateze in ceea ce ei considera o maniera justa. Managerul (cu motivatie de alt tip – manageriala) nu prea va intelege cum un angajat care refuza o promovare “buna” se poate simti tratat nedrept.

Starea aceasta deriva din neintelegerea diferentelor individuale si din prezumtia ca “oamenii ori sunt ca mine ori sunt ciudati”.

Pe de alta parte, daca persoana cu motivatie tehnica da curs tentatiei de a accepta un post managerial, consecinta va fi propria lui insatisfactie si potentialul scazut de performante pentru noul post, in ciuda recompenselor suplimentare. A pune angajatii in fata unor astfel de dileme provoaca nu doar costuri umane, ci si organizationale, asociate motivatiei diminuate si gresitei alocari a resurselor umane.

A trata diferit oameni cu nevoi diferite nu da satisfactii doar celor implicati, ci ajuta si organizatia sa-si atinga obiectivele.

Pentru aceasta, trebuie parcurse urmatoarele etape:

  • Intelegerea si identificarea diferentelor individuale esentiale care modeleaza reactiile angajatilor la asa numitele oportunitati
  • Identificarea posturilor cheie si factorilor situationali care sunt congruenti cu fiecare dintre aceste caracteristici
  • Dezvoltarea cailor de acomodare a oamenilor la factorii mediului profesional congruent